Friday 12 June 2009

JANGAN MAKAN CRISPY...


SNEK JENAMA CRISPY KELUARAN SYARIKAT NETWORK FOODS INDUSTRIES SDN BHD DIDAPATI MENGANDUNGI EMULSIFIER (E476) IAITU KOD UNTUK LEMAK BABI...YANG JELASNYA HARAM DIMAKAN OLEH UMAT ISLAM...

SILA LIHAT ATTACHMENT UNTUK RUJUKAN ANDA...

KALAU XBERAPA CLEAR....BOLEH BELI SENDIRI DAN TGK DIA PUNYA INGREDIENTS KT PLASTIK TU... ADA (E476)

SILA FORWARD UTK MEMBER2 YG LAIN...SAMA2 KITA MENJAGA KESUCIAN ISLAM...

SEKIAN, WASSALAM






3 comments:

Salmi said...

Salam K.Shida, thanks for the info, lamaa sangat dah tak makan crispy tu sejak kuar kat paper lama dulu pasal jumpa maggot dalam tu..

lagi satu berus cat tu, pun kena tanya jugak kat kedai, ada yang tak halal..kekadang pikir..duduk dalam negara islam, tapi nak beli, nak makan semuanya kena tanya dulu halal ke tak..

hamba said...

salam...
Maaf, sedikit penerangan.
Polyglycerol polyricinoleate (E476) nie bagi saya adalah mushbooh... kena tengok pada sumbernya... sumber bagi E476 ini ada dua= tumbuhan dan haiwan. Kalau daripada tumbuhan, ianya Halal. Kalu haiwan status= bergantung.

Shida Rahman said...

tie,
waalaikumussalam, cuma terbawa2 masa duduk kat manchester dulu, check ingredients tu menjadi kewajipan. walaupun tulis vagetarian tapi kekadang tu, dicampur alkohol. kat sini pun kalu ditulis halal, eiii tak bleh percaya 100%...

hamba,
terima kasih sudi kongsi info,sememangnya ada dari dua sumber, tapi, dua2 kena kita perhatikan jugak. yg penting kita semua kena alert.. terutamanya sentiasa berpesan kpda anak2. dedahkan pada mereka.. apa E471 onwards..