Friday 16 October 2009

Jangan Kedekut @ Tamak !

Abu Hurairah r.a berkata :

“Seorang lelaki datang kepada Nabi SAW maka bertanyalah ia : “Ya Rasulullah, sedekah manakah yang paling besar pahalanya? Nabi menjawab: “Sedekah yang engkau berikan sedangkan engkau dalam keadaan sihat dan sangat sayang kepada harta, engkau takut kepapaan dan engkau harapkan kekayaan. Dan janganlah engkau menangguhkan pemberian sedekah sehingga apabila roh engkau telah hampir ke kerongkong berkatalah engkau : “Untuk si anu begini, untuk si anu begini. Sesungguhnya si polan itu telah memilikinya.”
(al-Bukhari dan Muslim)

Huraian
Islam menganjurkan kita agar bersedekah dalam keadaan sihat. Kerana sesungguhnya bersedekah dalam keadaan sihat itu lebih besar pahalanya daripada bersedekah dalam keadaan sakit dan menampakkan lagi keikhlasan kita dalam melakukan kebajikan di jalan Allah SWT.

Kenapa mesti kita bersahabat???

Siapakah yang dikatakan sahabat? Adakah perlu dia kaya dan segak? Apakah perlu dia pandai mengambil hati? Mestikah dia tidak mementingkan diri sendiri? Atau.. Sahabat ialah orang yang sekepala dengan sahabatnya? Satu hala tuju dan matlamat yang selari?

Mestikah dia mengetahui kegemaran sahabatnya? Atau.. Adakah orang yang dapat gembira suka dan duka bersama? Membantu bila sahabatnya kesusahan? Atau.. Seorang sahabat ialah orang yang menjaga sahabatnya dari kemurkaan Allah? Dia menegur apabila sahabatnya lupa.. Pastinya dia orang yang menyayangi sahabatnya seperti menyayangi dirinya..

Kenapa mesti kita bersahabat???

1. Sebagai seorang manusia kita tidak dapat hidup bersendirian, kerana manusia dengan sifat kurniaan Allah itu saling perlu memerukan. Ibaratnya tidak ada diciptakan juga daripada golongan Adam sahaja tetapi diciptakan juga dari golongan Hawa. Kerana sudah menjadi fitrah manusia memerlukan teman..

2. Sahabat adalah cermin diri kita. Jka kita bersahabat dengan orang jahat,maka kita pasti dicerminkan sedemikian. Jika bersahabat dengan orang yang soleh, maka kita juga pasti dicerminkan sedemikian. Oleh yang demikian, pilihlah siapa sahabatmu..

3. Islam menganjurkan umatnya supaya memilih sahabat yang baik. Pilih sahabat yang baik seumpama jika kita berkawan dengan pelebur besi, maka kita pasti mendapat percikan api. Tapi jika berkawan dengan penjual haruman, maka kita pasti berbau harumannya.. Dan pohonlah kepada Allah supaya Allah mengurniakan kita sahabat yang boleh membawa kita untuk mendapat keredhaanNYA...

Thursday 15 October 2009

SOAL JAWAP KEMUSYKILAN AGAMA DARI BLOG USTAZ MUHAMMAD ABDULLAH...

Jawapan Pada Persoalan 75

Alhamdulillah, kesempatan yang ada ini, dapat kita berkongsi jawapan pada permasalahan yang diutarakan

Guest bagaimana cara sya nak bertaubat 2009-10-12 2:08 AM

Bermula dengan penyesalan kepada ucapan istighfar dan ubah diri

Guest sim ustaz semsa sya melahirkan ank bongsu melalui pembedahan doktor menyarankan mengikat peranakan krna wktu itu usia sya dah 40 lbh adakah berdosa 2009-10-12 2:07 AM

Tidak atas sebab perubatan

Q Ustz saya mempunyai sakit kancer, apakah hukum sama berkahwin, Sedangkan wanita itu hendak berkahwin dengan saya...tlg ustaz sy dlm keadaan serba sala 2009-10-12 12:23 AM

Boleh

PemeliharaAgama Assalamualaikum ustaz.benarkah lamanya masa sujud akhir sunat hajat bergantung kepada lamanya kita baca surah semasa berdiri rakaat pertama? 2009-10-11 3:57 PM

Seafdhalnya

SYM Bersyukur kepada Allah, dimana blog ustaz ini banyak membimbing saya. Terima kasih ustaz. 2009-10-11 3:42 PM

Saya hanya menyampaikan dan menjalankan tugas..

jiden d kemaluan sya ada lubang2 kcil bekas jahitan semasa khatan.agk sukar apabila mndi junub.kna picit2 dlu kaws.tu..bru kna air.mcmana tu ustaz. 2009-10-11 11:39 AM

jangan putus asa, teruskan picit, sebab syarat mandi wajib ialah mengalir air pada seluruh anggota badan

ina nurse hukum suka ckp unsur2 lucah dgn member sekerja lelaki pompuan.tp x de pun niat nk buat benda x elok.cma gurau jer.camner tu ustaz 2009-10-11 11:35 AM

paling rendah makruh, boleh jatuh sampai haram. Kita mungkin tak ada apa-apa, kalau orang ada apa-apa, kita kena tanggung nanti

abu ustaz.betul ke ada org yg lambat kawen d sebab kan oleh ilmu pelalau.boleh atau tidak jumpa bomoh. 2009-10-11 11:32 AM

sembahyang hajat dan jangan jumpa bomoh

pak wahab laman e ustaz tu baguih tp kurang menarik .x de pun soaljawap agama. 2009-10-11 11:30 AM

kena cadangkan pada Ustaz Roslan, empunya blog tu..

tou adakah sah mandi wajib kita kalau tidak membaca doa 2009-10-11 11:26 AM

sah, doa bukan rukun, jangan tak niat..

intan salam. Ustaz..nak tanya pasal muhrim. hubungan anak perempuan saya dan saya dgn sepupu suami. 2009-10-12 6:17 AM

bukan mahram

SALSA Apa yg perlu saya lakukan sekiranya saya dihadiahkan dgn makanan yg shubhat sama ada beri pada orang kafir @ buang saja 2009-10-12 5:50 AM

Bagi pada orang kafir lain

Guest tolong email handphone ust ke email ana mail - kawan lama yusri mohamad 2009-10-12 4:34 AM

Hubungi PA al-Ijabah Ustaz Muhamad Zamhari 012-3018369

SALSA Berapakah umur paling awal seorang kanak2 lelaki itu boleh menjadi imam solat kepada orang2 dewasa 2009-10-12 4:17 AM

Mumayyiz dan ada kematangan, sekitar 10 dah boleh dah

Guest adakah doa ibu dan anak akan smpai kpd org meningal dgn bunuh diri 2009-10-12 2:11 AM

Sampai

SYM Apakah yang dimaksudkan dengan shariah? 2009-10-12 3:00 PM

Peraturan yang diturunkan Allah

SYM Apakah hukum meelabur dalam Unit trust berlandaskan shariah?. 2009-10-12 2:59 PM

Harus

Guest Org cina dh peluk islam, ziarah ibunya yg belum peluk islam. Apakah hukum mkn guna perkakas dirumah itu? 2009-10-12 8:18 AM

Jika yakin, ia digunakan untuk masak bernajis mugallazah, maka tak boleh guna, kalau tak yakin, maka syubhat, elok, beli lain dan sediakan khas di rumah ibu

tonet, Salam Ust Lps solat, sy selalu mdoakan agar anak sy jadik ank yg soleh, suka tlg org n baik mcm ust.... Amin 2009-10-12 7:54 AM

biar baik macam Nabi..

tonet, Salam Ust Ust sek Agama kat mn ek d JB? Sy nak htr ank kat c2 le.. Mudah2an x jadik mcm ust, tp baik mcm ust dah memadai.... 2009-10-12 7:51 AM

di Sunway, mana-mana pun boleh kak, janji sekolah agama.

Kak Nor Benarkah kerja sbg model fesyen yg x menutup aurat (llk @ p'puan) di depan khalayak antara pk'jaan yg dilaknat Allah? 2009-10-13 4:05 AM

Semua yang berdosa memang terlaknat

Guest salam ustz,sy mgndg akhr2 ini sy slalu mmpi jmpa nabi muhammad saw tp dpt lht bgnda dr blkg shj, xpun sy mmpi brada d mekah, apa tndanya ustz? oleh krn mmpi trlalu krp sy hairan n rs x lyk nk mmpi baik mcm tu,gguan syaitan ke ustz?sy dh smpai bln. 2009-10-13 1:27 AM

Barang kali anak itu ada kelebihannya, barang siapa bermimpi Nabi bermakna dia bertemu sungguh kerana syaitan tidak akan dapat menyerupai Nabi

Guest salam ustz,jk azan dlaumgkn tp ank kcil mahu myusu mana yg prlu di dahulukn? 2009-10-13 1:25 AM

Jika waktu masih panjang, dulukan susu anak

Guest salam ust,klu ank brzina adakah mak bapak trt bdosa sama sbb x didik agm btl2?ahli kluarga lain? 2009-10-13 1:24 AM

Dosa kalau biarkan, kalau tahu dah tegur, maka terlepas

darling05 Salam Ustaz, Sudah terlalu lama rasanya ustaz tidak hadir di sini, saya doakan ustaz dan keluarga semuanya sihat dan sejahtera, 2009-10-13 1:01 AM

Ye, agak sibuk akhir ini

Guest Suami adik mengaku dia syiah. Minta fasakh kes ditolak apa patut kami buat. Masalahnya suami adik adalah pengajar ajaran syiah. 2009-10-12 10:34 PM

Doakanlah..

Guest Saya ada terjemahan ayat tapi tak tahu surah apa. Ya Allah tetapkanlah dia (anakku) dan jadikanlah dia penunjuk jalan dan mendapat petunjuk 2009-10-12 10:30 PM

Saya tak perasan pula..

Guest Assalamualaikum w.b.t .Bagaimana kita mahu membezakan antara ahli sunnah waljamaah dengan mereka yang memegang mazhab syiah , khawarij ? Apa status mereka , kerana mereka mengamalkan ajaran sesat ? Bagi syiah dan lain-lain ...2009-10-12 6:28 PM

Bagi kita sebagai individu, hindarkan. Status mereka, biar Allah tentukan. JIka kita sebagai pemerintah, maka kena bendung.


shah paladin ora peduli siah,sunni,LDII,DDII,darul islam,NII,MD,NU,jamaah tablig,DLL,yang penting perang..perang N perang.Tapi perang2an dalam AOE2 the Conqueros 2009-10-13 2:17 PM

albar syiah dahulu kan ahlul bait..salah kah? 2009-10-13 6:53 AM

Guest senang kan nak buat orang mcm2 2009-10-13 2:49 PM

Guest Slm, Ustz bukalah akaun MBB utk Yayasan Al Ijabah, spy senang transfer guna Mayban2U 2009-10-13 1:52 PM

SJ ye betul. Akaun Maybank ni penting la. 2009-10-13 2:03 PM

insyaAllah, sedang diusahakan

Ust.Roslan Salam, sila ziarahi blog e-Ustaz..terima kasih.. 2009-10-13 9:15 AM

Salam ziarah

zul pasai aper syiah solat pkai batu kcil ustaz?sunnah jgak ke?tpt khalifah harun tu ada org ziarah jga ke ustaz 2009-10-13 6:51 AM

Wallahualam

salem apakah imam2 syiah itu ajar spaya suruh benci sahabat..khlifah harun arrasyid tu syiah jgak ker ustaz 2009-10-13 6:48 AM

Wallahu alam, setahu saya tidak, Khalifah Harun tidak syiah, dia baik dengan Imam Reza.

ubai apakah kategori bg jammah tabligh..ada org kta sesat..pembawa bidaah..dan mcm2.betul ker ustaz 2009-10-13 6:46 AM

jangan ikut pandangan orang yang suka salahkan orang lain, selagi akidah betul, ajak bersatu

Anggerikdesa Salam Ustaz..Sy ada download bacaan ayat suci ke dlm tel.bimbit.nak tahu adakah berdosa sekiranya kita bawa masuk tel. tu ke dalam tandas. 2009-10-13 4:43 AM

Tidak sebab ia tidak ada syiar sebuah al-Quran

lbfctpah salam..ketika solat pergelangan tangan (jari2 hingga ke pergelangan) dikira aurat 2009-10-13 7:07 PM

ye

selipar jopun salam ustaz, bes baca catatan n pnglman ustaz 2009-10-13 6:09 PM

terima kasih

PemeliharaAdDeen Assalamualaikum.ustaz,dalam solat,adakah sunat hukumnya membaca surah yg lagi panjang pada rakaat pertama berbanding rakaat kedua? atau sebaliknya? 2009-10-13 5:34 PM

Rakaat kedua akan lebih ringkas dari rakaat pertama

rramlee Assalamualaikum Ustaz, Assalamualaikum Ustaz, Saya telah mendengar beberapa ulusan didalam siaran "Tanyalah Ustaz" di TV9 perihal haramnya perniagaan Forex ini. Izinkan saya bertanya perihal pengharamannya dengan persoalan saya yang agak panjang ini. Saya telah menceburi bidang ini sudah beberapa tahun sebagai status pedagang atau 'Trader' dan telah mendalaminya secara ilmiah sehingga mempunyai Ijazah serta sedang mempertimbankan melanjutkan pelajaran ilmu tersebut ke tahap kedoktoran (Phd). Didalam pengalaman saya, urus niaga pertukaran matawang tersebut memerlukan kemahiran teknikal perihal perniagaan pertukaran matawang yang melibatkan analisis carta-carta, pengetahuan ekonomi global dan penyelidikan. Ianya satu bidang ilmu yang mana sekiranya saya, sebagai rakyat Malaysia secara khususnya dan sebagai seorang Islam secara amnya, tidak mendalaminya maka perniagaan pertukaran matawang ini akan dikuasai oleh orang-orang barat sahaja dan bagaimanakah percaturan matawang Malaysia dan juga matawang negara-negara Arab yang hanya akan terdedah kepada spekulasi walhal kita boleh membendungnya. Inilah yang berlaku bila George Soros menhancurkan ekonomi Malaysia pada tahun 1998-1999 yang lalu. Kerajaan Malaysia terpaksa bertindak dengan 'pegging' satu teknik untuk melawan 'hedging' yang hanya diketahui oleh pakar kewangan. Saya ulang perkataan PAKAR, yang memerlukan ilmu Malah kita telah berjaya melahirkan sistem kewangan Islam hasil daripada pengetahuan sistem perbankan kotemperari. Forex juga didalam pembelajaran ilmiah saya boleh dilakukan secara Islamiah dengan meletakkan Rial bebas dari spekulasi dan menjadi matawang Umat Islam yang sejagat sekiranya umat Islam yang sejagat sekiranya umat Islam itu sendiri mahir didalam selok belok perniagaan pertukuran matawang tersebut. Inilah yang berlaku kepada negeri-negeri Eropah yang bersatu lalu ditubuhkan matawang Euro, satu denominasi (denomination) umum. Insuran Takaful sendiri bukankah bermulanya dari sistem insuran kotemporari dan diubah dengan mengeluarkan komponen-komponen riba, shubahah/hayat dsb bersesuai dengan kehendak fikah dan hukum hakam Islam? Saya tidak nampak unsur pertaruhan atau perjudian dengan adanya analisis teknikal yang menterjemahkan keadaan pasaran yang sebenar ditambah dengan adanya analisis teknikal yang menterjemahkan keadaan pasaran yang sebenar ditambah dengan internet yang memberikan aliran matawang tersebut secara 'on line' Bagaimana pula sekiranya kita ambil kira pemegangan sesuatu yang fizikal contohnya kita beli matawang misalnya 1 Dollar Amerika pada kadar RM3.50 dari Pengurup Matawang dan simpan dirumah. Lalu menjualnya kembali kepada Pengurup Matawang tersebut bila harga matawang tersebut menjadi RM3.80. Adakah Adakah itu haram? Bukankah Forex juga begitu iaitu kita membeli lot-lot kontrak matawang tersebut untuk diperniagakan cuma melalui sistem internet komunikasinya dipermudahkan? Bukankah urusan perniagaan pertukaran matawang tersebut bukan sahaja diperniagakan oleh Bank-bank di Malaysia malah secara on line menerusi Internet. Adakah perniagaan pasaran saham kita juga haram dengan adanya kaunter-kaunter saham yang berlandaskan perniagaan Islam. Malah Forex ini adalah perniagaan yang baru diliberalsasikan pada tahun 1990an dan tak lama lagi akan menjadi seperti pasaran saham yang mana pedagang-pedagang atau traders yang terdiri daripada orang-orang awam yang akan bertambah bilangannya dengan banyak sekali? Di Indonesia umpanya, saya agak terkejut bukan sahaja orang-orang awam yang menjadi pedagang-pedagang matawang malah banyak yayasan-yayasan atau disamping ada juga orang-orang alim seperti Tuk Imam dan pendakwah turut melabur didalam Forex malah melalui broker-broker. Bila saya tanyakan mereka, mereka menjawab yang alim ulamak Malaysia telah salah takrifkan urusan perniagaan tersebut semata-mata tiada 'akad'. Mereka juga mempersoalkan yang berlaku didalam Majilis Fatwa kita perihal perkara-perkara yang sepatutnya haram yang tidak 'diitijimakkan' dengan sewajarnya seperti contoh palet-palet makanan haiwan yang mempunyai darah babi dsb Banyak lagi persoalan-persoalan yang ingin saya kemukakan tapi untuk kesempatan waktu hanya ini buat permulaan dan saya masih mencari lunas-lunas hadith dsb bukan untuk menegakkan benang yang basah tetapi untuk kepastian yang nyata. Diharap dapatlah Ustaz memberikan pandangan. Sekian, wassalam

Ustaz mana yang kata haram secara mutlak di program tu? Nanti saya tanya balik dia orang.

Mengenai forex, ia telah banyak dibahaskan. Saya tak mahu mengulangi perbahasan yang panjang ini. Boleh rujuk blog sahabat saya, Ustaz Zaharuddin. Beliau ternyata banyak berminat membahaskan isu-isu seperti ini.

zul utz, macam mana nak buat sujud syukur? 2009-10-14 4:45 AM

niat sujud syukur, menghadap kiblat, sebaiknya ada wuduk, di dalam sujud ada bacaannya, jika tak tahu ucapkan alhamdulillah banyak-banyak

tonet, Salam Ust Sy d jangka akan b'angkat ke Tanah Suci Meca pd ±blh April 2010. Ada x doa khusus supaya ank sy yg b'usia 3th x mhadapi prblm sewaktu sy tinggalkannya 2009-10-14 3:49 AM

banyakkan hadiah fatihah padanya

zai_isma Assalammualikum...ustaz, boleh/tidak kalu kita hendak menjadi bahagian tepi kain ihram... sebabnya kebanyakkan kain ihram yang di jual ada lebihan benang di bahagian tepi.. 2009-10-14 3:35 AM

saya rasa menjadi tu, menjahit kot, kalau nak jahit, biarkan dia begitu kerana kita tidak dibenarkan memakai pakaian berjahit. Walaupun takrifan berjahit itu bermakna bersambung, tapi elok tak payah buat..

Anggerikdesa Ustaz betul ke kalau wanita yg putus haid dh bercerai(hidup) dgn suaminya , dia tak boleh kawin lg..camna 2 ustaz.Ada ustaz yg bg ceramah cakap begitu 2009-10-14 2:04 AM

Tak betul

Anggerikdesa Salam ustaz..apakah hukum bersalaman dgn sepupu lelaki sebelah bapa,ada yg kata boleh.dan adakah beliau boleh menjadi wali sy kalau tiada wali lain sy keliru sikit dgn bab2 salam ni..tima kasih ustaz2009-10-14 1:59 AM

Kalau seputar keluarga dan tidak timbul nafsu, ada pendangan yang membolehkan terutama jika mereka dari golongan yang tua, tapi wudhuk tetap batal. Bagi saya, elok hindarkan.

Dia tidak boleh jadi wali kita..

siti alloyah Solat subuh wajib baca doa qunut tak? 2009-10-14 1:53 AM

sunat

darling05 Alhamdullilah, Akhirnya ustaz dapat meluangkan masa untk kami disini mengetahui perkembangan ustaz. Apa2 pun Ustaz, kami sentiasa mendoakan segala usha yg ustaz dn rakan2 usahakan mendapat keberkatan dari Nya 2009-10-14 1:37 AM

Amin…

Guest Assalammualaikum ustaz,harap ustaz boleh beri doa yg ustaz baca pada akhir rancangan tanyalah ustaz.. 2009-10-14 5:58 PM

insyaAllah

Ahmad Assalammualaikum ustaz,minta ustaz beri doa yg ustaz baca pd akhir rancangan tnyalh ustaz,ingin dijadikan amalan waktu mengerjakan Haji insyaAllah 2009-10-14 5:56 PM

insyaAllah

matrempitbaik ust, sye bw motor.mse tgh nyelit celah2 kreta (jam), sy tlnggar side miror 1 kete ni. xsngaje.tp sbb tkut, sy trus pcut. tp pastu rse bsalah sgt. nak nak mintak maaf cm mustahil jmpe pmilik kete tu. adkh sye dikire mnzalimi org tu? adkh akn trampun dosa sye dgn org tu? huhu..2009-10-14 2:58 PM

taubat dan janji jangan buat lagi, semoga Allah mengampunimu. Jika sedekah niatkan untuk orang yang kita terambil hak.

al-mizan boleh ustaz tuliskan doa dalam bhs melayu ketika ending rancangan tanyalah ustaz? 2009-10-14 2:56 PM

doa tu, doa biasa aje, dalam bahasa Arab yang saya terjemahkan. Tapi insyaAllah, nanti saya tuliskan

Guest Slm, bagaimana nak pujuk hati spy redha & ikhlas. 2009-10-14 2:40 PM

Tanamkan “Semua perkara ada hikmahnya”

len apa makna mimpi berzina sdgn telah berkahwin? 2009-10-14 2:16 PM

hati ada harap membuat sesuatu yang kita tak pasti betul atau tidak

zul utz, apa hukumnya klu suami menghisap susu isteri sampai kenyang? 2009-10-14 12:21 PM

tak ada apa-apa cuma, tanya dia, dulu kurang minum susu mak dia ke? kesian kat anak tu, belikan dia susu lainlah...

Anggerikdesa Sy tlh memberi wang zakat kpd saudara yg masih blajar sdagkn dia masih ada bapa.sah tak zakat tsbt 2009-10-14 6:08 AM

Boleh sebab dia asnaf fisabilillah

Hanim Shaha Salam Utz Bapa sy meninggal 7 ramadhan. 1 hgg 6 ramdhan bapa sakit kuat. Tak puasa. Perlu digantikan? 2009-10-14 5:54 AM

Tak perlu, hanya fidyah.

mas salam ustaz, membaca terjemahan al quran sama ke pahalnya dengan membaca al quran 2009-10-15 5:51 AM

lebih besar baca al-Quran

Kak Nor Ust, biasanya amalan rasuah dikaitkan dgn glgn yg b'gaji kecil. Tapi skrg yg b'pgkat & jw'tan tinggi pun trlibt. Adakah sbb iman x kuat @ nafsu, Ust.? 2009-10-15 4:41 AM

Kedua-duanya

no name salam ustaz...sye ade dpt msg plex kt dlm myspace sye...die ckp klu sye x anta msg ni kt 15 org nanti sye kne bunuh...bleh pecaye ke msg ni??? 2009-10-15 2:27 AM

Tak boleh

kaksu slm.ustz klu secara tidak sengaja kita zikir didlm hati ketika ditandas..apakah hukumnya. 2009-10-15 1:44 AM

Tak sengaja tak apa

Guest68 Ustaz, minta halalkan saya copy cerita ustaz pasal penyembah api untuk sebaran kepada kawan-kawan, 2009-10-15 1:05 AM

Ok

BARD Ust,apa hukum wanita melawat kubur? 2009-10-15 12:28 AM

Harus jika jaga jangan sampai bercampur lelaki dan perempuan bukan mahram

BARD UST,bolehkah pegang quran&baca@pegang shj tanpa wuduk?ada dalil yang berkaitan? 2009-10-15 12:24 AM

Kena bersuci, disebut di dalam surah al-Waqiah

BARD UST,adakah semasa raya qurban ada bahagian untuk akikah dimasjid yg boleh saya sertai?apa beza korban dan akikah? 2009-10-15 12:19 AM

Afdalnya jangan dicampur

BARD UST,adakah akikah mesti dimasak dan dijamu@boleh diagih daging mentah shj?akikah untuk orang fakir mskin@sesiapa shj? 2009-10-15 12:13 AM

Diagih mentah pun boleh, dimasak itu afdalnya

Guest nak tahu tentang syiah.adkah golongan ini sesat@kafir@murtad atau macamane?

Mengikut guru kami, tersasar dari landasan sebenar, menghukum sebagai kafir, murtad dan sebagainya adalah kerja majlis fatwa dan mahkamah syariah.

Guest Ustaz, apa hukumnya jika kita beli dan makan beras yang sememangnya kita ketahui ianya beras diseludup(elak cukai) 2009-10-15 11:02 AM

Syubhat

nurliyana: assalamualaikum ustaz..adakah hukumnya mengumpat jika ade seseorg meluahkan perasaan kpda sy dan menceritakan keburukan org laen kpd sy..??terima ksih 2009-10-15 10:42 AM

berikan jalan keluar dan nasihat, tidak dikatakan mengumpat untuk mencari jalan penyelesaian

a'in salam ustaz,adakah dosa terbesar antara dosa besar dan dakah terampun dosa tersebut 2009-10-15 8:30 AM

syirik dan selagi mana belum tutup mata, selagi itu pintu ampunan masih terbuka

a'in salam ustaz,seseorg itu ada keaiban pd dirinya yg ketara adakah dikira uzur sharie2009-10-15 8:28 AM

saya tidak memahami soalan A’in ni, Tanya balik dan detailkan

liza salam ustaz,kalau keje saya dah settle utk hari ni,boleh x saya masuk internet cthnya baca blog2 seperti ustaz ni? maksud saya,saya masih dlm waktu keje tp keje dh settle,boleh ke buat bendayg selain keje?2009-10-15 7:53 AM

kalau kita dibayar gaji untuk tugasan itu semata-mata, dah tamat, dah kira bebas. Seeloknya, terus terang dan lafazkan pada majikan. Islam itu mempunyai lafaz-lafaz yang jelas

nur_izaiti salam ustaz, betul ke menconteng tgn dgn inai perbuatan 2 menyerupai tatu dan dilaknat oleh Allah?? pakai inai xpe ke? tp x menconteng belakang tgn.. 2009-10-15 7:35 AM

sebenarnya, ia adalah amalan orang Arab. Ketika ada sesetengah fatwa bahawa belakang tangan itu adalah aurat, Maka mereka menconteng di belakang tangan untuk menutup warna kulit sebenar.

doraemon ustz,ada doa utk diamalkn supaya beristiqamah dlm sesuatu perkara? 2009-10-15 7:16 AM

banyakkan selawat

mas salam ustaz, selain surah al-alaa boleh kita membca surah lain pada solat sunat witir 2009-10-15 6:39 AM

boleh

Wallahualam

Semoga menepati kehendak soalan. Jika masih kesamaran, bolehlah bertanya lagi.

“pertanyaan, kunci pengetahuan”

Al-Fakir Ila Rabbihi
Muhamad bin Abdullah
Danau Toba, Indonesia
15 Oktober 09 jam 8.40 malam

Tuesday 13 October 2009

LIMA LANGKAH UNTUK MEMILIH SAHABAT

NASIHAT yang boleh diikuti dalam membina persahabatan ialah
sebagaimana pesanan al-Qamah (seorang sahabat Rasulullah saw) kepada
anaknya:

Pertama, pilihlah sahabat yang suka melindungi sahabatnya, dia
adalah hiasan diri kita dan jika kita dalam kekurangan nafkah, dia
suka mencukupi keperluan.

Kedua, pilihlah seorang sahabat yang apabila engkau menghulurkan
tangan untuk memberikan jasa baik atau bantuanmu, dia suka menerima
dengan rasa terharu, jikalau ia melihat kebaikan yang ada pada
dirimu, dia suka menghitung-hitungkan (menyebutnya) .

Ketiga, pilihlah seorang sahabat yang apabila engkau menghulurkan
tangan untuk memberikan jasa baik atau bantuanmu, ia suka menerima
dengan rasa terharu dan dianggap sangat berguna, dan jika ia
mengetahui mengenai keburukan dirimu ia suka menutupinya.

Keempat, pilihlah sahabat yang jikalau engkau meminta sesuatu
daripadanya, pasti ia memberi, jikalau engkau diam, dia mula
menyapamu dulu dan jika ada sesuatu kesukaran dan kesedihan yang
menimpa dirimu, dia suka membantu dan meringankanmu serta
menghiburkanmu.

Kelima, sahabat yang jikalau engkau berkata, ia suka membenarkan
ucapan dan bukan selalu mempercayainya saja. Jikalau engkau
mengemukakan sesuatu persoalan yang berat dia suka mengusahakannya
dan jika engkau berselisih dengannya, dia suka mengalah untuk
kepentinganmu. Dalam memilih sahabat kita hendaklah memilih sahabat
yang baik agar segala matlamat dan hasrat untuk memperjuangkan Islam
dapat dilaksanakan bersama-sama sahabat yang mulia.

ya Allah..tiada daya upaya hamba mu yang lemah ini, selain mengembalikan segalanya kepada urusan mu ya Allah.. Hambamu ini yakin dengan ujian dari mu ini...InsyaAllah banyak Rahmatnya yang tersirat.. Alhamdulillah..ya Allah.... Sujud syukur hambamu ini ya Allah...

SAHABAT..KAWAN..FRIENDS...

Sahabat bagi saya adalah sebuah ikatan kasih sayang antar sesama, baik Tua maupun Muda.
Bila persahabatan di nodai oleh suatu kebohongan walau itu kebohongan kecil, tapi kebohongan itu akan membekas selamanya. Tak ada lagi persahabatan yang tulus dan utuh gimana rasanya bila tangan kita mengenai sebuah benda tajam, pasti sakit rasanya.

Rasanya begitu dalam dan perih,

seperti halnya suatu persahabatan. Bila dalam persahabatan tidak ada cinta dan kasih sayang kita tidak akan survive.

seperti halnya di dunia. Bila tidak ada persahabatan maka tidak ada kedamaian yang ada hanya peperangan terus menerus.

Arti persahabatan bukanlah hanya dari sepasang insan manusia yang mempunyai sebuah hubungan pertemanan tapi persahabatan itu adalah berpuluh-puluh, beribu-ribu, berjuta-juta, ataupun manusia yang mempunyai cinta dan kasih sayang antar manusia.

Sunday 11 October 2009

Polemik Purdah 1: Hukum Tutup Muka Muslimah. (sambongan dari artikel yg lepas)

Assalamualaikum w.b.t, saya petik artikel ini dari blog Ibnuhasyim ... http://www.ibnuhasyim.com, sekiranya anda muslimah yang sayang kan diri dan tubuh anda dari dicampakkan ke api neraka, wajib anda mambaca artikel ini, sebagai menambah ilmu untuk beramal...InsyaAllah. Lakukan lah sesuatu ibadah itu dengan penuh rasa kemanisan iman, terutamanya didalam kes2 menutup aurat..(bukan sekadar menutup rambut) ini yang kita muslimah kena faham, menutup aurat dan menutup rambut ada dua pekara yang berbeza disini, dipersilakan baca artikel ini dengan hati yang lapang...

SEBAGAI membuka perbincangan dan perluaskan pandangan berkaitan isu kenyataan Shaikh Al-Azhar, Mohamad Tantawi yang disambut oleh Tok Guru Nik Abdul Aziz Nik Mat, maka pihak editor memilih jawapan Kumpulan ertikel ustadz Kholid Syamhudi, Lc.

Pertanyaan: Apakah hukum purdah (menutup wajah) bagi wanita, wajib atau tidak?

Jawapan: Banyak pertanyaan yang ditujukan kepada kami, baik secara langsung mahupun melalui surat, tentang masalah hukum purdah (menutup wajah) bagi wanita. Ini kerana ramai kaum muslimin belum memahami masalah ini, dan ramai wanita muslimah yang mendapat masalah kerananya, maka kami akan menjawab masalah ini dengan sedikit panjang. Dalam masalah ini, para ulama berbeza pendapat. Sebahagian mengatakan wajib, yang lain menyatakan tidak wajib, namun merupakan keutamaan. Maka di sini -insya Allah- akan kami sampaikan hujjah masing-masing pendapat itu, sehingga masing-masing pihak dapat mengetahui hujjah (argumen) pihak yang lain, agar saling memahami pendapat yang lain.

Dalil yang Mewajibkan: Berikut ini akan kami paparkan secara ringkas dalil-dalil para ulama yang mewajibkan purdah bagi wanita.

Pertama, firman Allah subhanahu wa ta’ala:

وَقُل لِّلْمُؤْمِنَاتِ يَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصَارِهِنَّ وَيَحْفَظْنَ فُرُوجَهُنَّ

“Katakanlah kepada wanita yang beriman: Hendaklah mereka menahan pandangan mereka, dan memelihara kemaluan mereka.” (QS. An Nur: 31)

Allah ta'ala memerintahkan wanita mukmin untuk memelihara kemaluan mereka, hal itu juga mencakupi perintah melakukan jalan-jalan untuk memelihara kemaluan. Ini kerana menutup wajah termasuk jalan untuk memelihara kemaluan, maka juga diperintahkan, kerana jalan/wasilah memiliki hukum tujuan. (Lihat Risalah Al-Hijab, hal 7, karya Syaikh Muhammad bin Shalih Al-'Utsaimin, penerbit Darul Qasim).

Kedua, firman Allah subhanahu wa ta’ala:

وَلاَ يُبْدِينَ زِينَتَهُنَّ إِلاَّ مَا ظَهَرَ مِنْهَا

“Dan janganlah mereka menampakkan perhiasan mereka kecuali yang (biasa) nampak daripada mereka.” (QS. An Nur: 31)

Ibnu Mas'ud berkata tentang perhiasan yang (biasa) nampak daripada wanita: "(iaitu) pakaian" (Riwayat Ibnu Jarir, dishahihkan oleh Syaikh Mushthafa Al Adawi, Jami’ Ahkamin Nisa' IV/486). Dengan demikian yang boleh nampak daripada wanita hanyalah pakaian, kerana memang tidak mungkin disembunyikan.

Ketiga, firman Allah subhanahu wa ta’ala:

وَلْيَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلَى جُيُوبِهِنَّ

“Dan hendaklah mereka menutupkan kain tudung ke dada (dan leher) mereka.” (QS. An Nur: 31)

Berdasarkan ayat ini wanita wajib menutupi dada dan lehernya, maka menutup wajah lebih wajib! Ini kerana wajah adalah tempat kecantikan dan godaan. Bagaimana mungkin agama yang bijaksana ini memerintahkan wanita menutupi dada dan lehernya, tetapi membolehkan membuka wajah? (Lihat Risalah Al-Hijab, hal 7-8, karya Syaikh Muhammad bin Shalih Al-'Utsaimin, penerbit Darul Qasim).

Keempat, firman Allah subhanahu wa ta’ala:

وَلاَ يَضْرِبْنَ بِأَرْجُلِهِنَّ لِيُعْلَمَ مَايُخْفِينَ مِن زِينَتِهِنَّ

“Dan janganlah mereka memukulkan kaki mereka agar diketahui perhiasan yang mereka sembunyikan.” (QS. An Nur: 31)

Kelima, firman Allah subhanahu wa ta’ala: Allah melarang wanita menghentakkan kakinya agar diketahui perhiasannya yang dia sembunyikan, seperti gelang kaki dan sebagainya. Hal ini kerana dikhuatiri lelaki akan tergoda gara-gara mendengar bunyi gelang kakinya atau semacamnya. Maka godaan yang ditimbulkan kerana memandang wajah wanita cantik, apalagi yang dihias, lebih besar daripada sekadar mendengar suara gelang kaki wanita. Sehingga wajah wanita lebih wajar untuk ditutup untuk menghindari kemaksiatan. (Lihat Risalah Al-Hijab, hal 9, karya Syaikh Muhammad bin Shalih Al 'Utsaimin, penerbit Darul Qasim).

وَالْقَوَاعِدُ مِنَ النِّسَآءِ اللاَّتِي لاَيَرْجُونَ نِكَاحًا فَلَيْسَ عَلَيْهِنَّ جُنَاحٌ أَن يَضَعْنَ ثِيَابَهُنَّ غَيْرَ مُتَبَرِّجَاتٍ بِزِينَةٍ وَأَن يَسْتَعْفِفْنَ خَيْرٌ لَّهُنَّ وَاللهُ سَمِيعٌ عَلِيمٌ

“Dan perempuan-perempuan tua yang telah terhenti (daripada haid dan mengandung) yang tiada ingin khawin (lagi), tiadalah atas mereka dosa menanggalkan pakaian mereka dengan tidak (bermaksud) menampakkan perhiasan, dan berlaku sopan adalah lebih baik bagi mereka. Dan Allah Maha Mendengar lagi Maha Mengetahui.” (QS. An Nur: 60)

Wanita-wanita tua dan tidak ingin kahwin lagi ini diperbolehkan menanggalkan pakaian mereka. Ini bukan bererti mereka kemudian telanjang. Tetapi yang dimaksud dengan pakaian di sini adalah pakaian yang menutupi seluruh badan, pakaian yang dipakai di atas baju, yang baju wanita umumnya tidak menutupi wajah dan telapak tangan. Ini bererti wanita-wanita muda dan berkeinginan untuk kahwin mesti menutupi wajah mereka. (Lihat Risalah Al-Hijab, hal 10, karya Syaikh Muhammad bin Shalih Al 'Utsaimin, penerbit Darul Qasim).

Abdullah bin Mas'ud dan Ibnu Abbas berkata tentang firman Allah "Tiadalah atas mereka dosa menanggalkan pakaian mereka." (QS An Nur:60): "(Iaitu) jilbab". (Kedua riwayat ini dishahihkan oleh Syaikh Mushthafa Al-Adawi di dalam Jami' Ahkamin Nisa IV/523)
Dari 'Ashim Al-Ahwal, dia berkata: "Kami menemui Hafshah binti Sirin, dan dia telah mengenakan jilbab seperti ini, iaitu dia menutupi wajah dengannya. Maka kami mengatakan kepadanya: "Semoga Allah merahmati Anda, Allah telah berfirman,

وَالْقَوَاعِدُ مِنَ النِّسَآءِ الاَّتِي لاَيَرْجُونَ نِكَاحًا فَلَيْسَ عَلَيْهِنَّ جُنَاحٌ أَن يَضَعْنَ ثِيَابَهُنَّ غَيْرَ مُتَبَرِّجَاتٍ بِزِينَةٍ

"Dan perempuan-perempuan tua yang telah terhenti (daripada haid dan mengandung) yang tiada ingin kahwin (lagi), tiadalah atas mereka dosa menanggalkan pakaian mereka dengan tidak (bermaksud) menampakkan perhiasan.” (QS. An-Nur: 60)

Yang dimaksud adalah jilbab. Dia berkata kepada kami: "Apa firman Allah setelah itu?" Kami menjawab:

وَأَن يَسْتَعْفِفْنَ خَيْرٌ لَّهُنَّ وَاللهُ سَمِيعٌ عَلِيمٌ

"Dan jika mereka berlaku sopan adalah lebih baik bagi mereka. Dan Allah Maha Mendengar lagi Maha Mengetahui.” (QS. An-Nur: 60)

Dia mengatakan, "Ini menetapkan jilbab." (Riwayat Al-Baihaqi. Lihat Jami' Ahkamin Nisa IV/524)

Keenam, firman Allah subhanahu wa ta’ala:

غَيْرَ مُتَبَرِّجَاتٍ بِزِينَةٍ

“Dengan tidak (bermaksud) menampakkan perhiasan.” (QS. An-Nur: 60)

Ini bererti wanita muda wajib menutup wajahnya, kerana kebanyakan wanita muda yang membuka wajahnya, berkehendak menampakkan perhiasan dan kecantikan, agar dilihat dan dipuji oleh lelaki. Wanita yang tidak berkehendak seperti itu jarang, sedang perkara yang jarang tidak dapat dijadikan sandaran hukum. (Lihat Risalah Al-Hijab, hal 11, karya Syaikh Muhammad bin Shalih Al- 'Utsaimin, penerbit: Darul Qasim).

Ketujuh, firman Allah subhanahu wa ta’ala:

يَآأَيُّهَا النَّبِيُّ قُل لأَزْوَاجِكَ وَبَنَاتِكَ وَنِسَآءِ الْمُؤْمِنِينَ يُدْنِينَ عَلَيْهِنَّ مِن جَلاَبِيبِهِنَّ ذَلِكَ أَدْنَى أَن يُعْرَفْنَ فَلاَ يُؤْذَيْنَ وَكَانَ اللهُ غَفُورًا رَّحِيمًا

“Hai Nabi katakanlah kepada isteri-isterimu, anak-anak perempuanmu dan isteri-isteri orang mu’min: “Hendaklah mereka menghulurkan jilbabnya ke tubuh mereka.” Yang demikian itu supaya mereka lebih mudah untuk dikenal, kerana itu mereka tidak diganggu. Dan Allah adalah Maha Pengampun lagi Maha Penyayang.” (QS. Al Ahzab: 59)

Diriwayatkan bahawa Ibnu Abbas radhiallahu ‘anhu berkata, "Allah memerintahkan kepada isteri-isteri kaum mukminin, jika mereka keluar rumah kerana suatu keperluan, hendaklah mereka menutupi wajah mereka dengan jilbab daripada kepala mereka. Mereka dapat menampakkan satu mata saja." (Syaikh Mushthafa Al-Adawi menyatakan bahawa perawi riwayat ini dari Ibnu Abbas adalah Ali bin Abi Thalhah yang tidak mendengar dari ibnu Abbas. Lihat Jami' Ahkamin Nisa IV/513)

Qatadah berkata tentang firman Allah ini (QS. Al Ahzab: 59), "Allah memerintahkan para wanita, jika mereka keluar (rumah) agar menutupi alis mereka, sehingga mereka mudah dikenali dan tidak diganggu." (Riwayat Ibnu Jarir, dihasankan oleh Syaikh Mushthafa Al-Adawi di dalam Jami' Ahkamin Nisa IV/514)

Diriwayatkan Ibnu Abbas radhiallahu ‘anhu berkata, "Wanita itu menghulurkan jilbabnya ke wajahnya, tetapi tidak menutupinya." (Riwayat Abu Dawud, Syaikh Mushthafa Al-Adawi menyatakan: Hasan Shahih. Lihat Jami' Ahkamin Nisa IV/514)

Abu 'Ubaidah As-Salmani dan lainnya mempraktikkan cara menghulurkan jilbab itu dengan selendangnya, iaitu menjadikannya sebagai kerudung, lalu dia menutupi hidung dan matanya sebelah kiri, dan menampakkan matanya sebelah kanan. Lalu dia menghulurkan selendangnya dari atas (kepala) sehingga dekat ke alisnya, atau di atas alis. (Riwayat Ibnu Jarir, dishahihkan oleh Syaikh Mushthafa Al-Adawi di dalam Jami' Ahkamin Nisa IV/513)

As-Suyuthi berkata, "Ayat hijab ini berlaku bagi seluruh wanita, di dalam ayat ini terdapat dalil kewajipan menutup kepala dan wajah bagi wanita." (Lihat Hirasah Al-Fadhilah, hal 51, karya Syaikh Bakar bin Abu Zaid, penerbit Darul 'Ashimah).

Perintah menghulurkan jilbab ini meliputi menutup wajah berdasarkan beberapa dalil:

1. Makna jilbab dalam bahasa Arab adalah: Pakaian yang luas yang menutupi seluruh badan. Sehingga seorang wanita wajib memakai jilbab itu pada pakaian luarnya daripada hujung kepalanya turun sampai menutupi wajahnya, segala perhiasannya dan seluruh badannya sampai menutupi kedua hujung kakinya.

2. Yang biasa nampak pada sebahagian wanita jahiliah adalah wajah mereka, lalu Allah perintahkan isteri-isteri dan anak-anak perempuan Nabi shallallahu ‘alaihi wa sallam serta isteri-isteri orang mukmin untuk menghulurkan jilbabnya ke tubuh mereka. Kata idna' (pada ayat tersebut يُدْنِينَ -ed) yang ditambahkan huruf (عَلَي) mengandungi makna menghulurkan dari atas. Maka jilbab itu diulurkan dari atas kepala menutupi wajah dan badan.

3. Menutupi wajah, baju, dan perhiasan dengan jilbab itulah yang difahami oleh wanita-wanita sahabat.

4. Dalam firman Allah: "Hai Nabi katakanlah kepada isteri-isterimu", merupakan dalil kewajipan hijab dan menutup wajah bagi isteri-isteri Nabi shallallahu ‘alaihi wa sallam, tidak ada perselisihan dalam hal ini di antara kaum muslimin. Sedangkan dalam ayat ini isteri-isteri Nabi shallallahu ‘alaihi wa sallam disebutkan bersama-sama dengan anak-anak perempuan beliau serta isteri-isteri orang mukmin. Ini bererti hukumnya mengenai seluruh wanita mukmin.

5. Dalam firman Allah: "Yang demikian itu supaya mereka lebih mudah untuk dikenal, kerana itu mereka tidak diganggu." Menutup wajah wanita merupakan tanda wanita baik-baik, dengan demikian tidak akan diganggu. Demikian juga jika wanita menutupi wajahnya, maka lelaki yang rakus tidak akan berkeinginan untuk membuka anggota tubuhnya yang lain. Maka membuka wajah bagi wanita merupakan sasaran gangguan dari lelaki nakal/jahat. Maka dengan menutupi wajahnya, seorang wanita tidak akan memikat dan menggoda lelaki sehingga dia tidak akan diganggu.

(Lihat Hirasah Al-Fadhilah, hal 52-56, karya Syaikh Bakar bin Abu Zaid, penerbit Darul 'Ashimah).

Kelapan, firman Allah subhanahu wa ta’ala:

لاَّ جُنَاحَ عَلَيْهِنَّ فِي ءَابَآئِهِنَّ وَلآ أَبْنَآئِهِنَّ وَلآ إِخْوَانِهِنَّ وَلآ أَبْنَآءِ إِخْوَانِهِنَّ وَلآ أَبْنَآءِ أَخَوَاتِهِنَّ وَلاَ نِسَآئِهِنَّ وَلاَ مَامَلَكَتْ أَيْمَانُهُنَّ وَاتَّقِينَ اللهَ إِنَّ اللهَ كَانَ عَلَى كُلِّ شَىْءٍ شَهِيدًا

“Tidak ada dosa atas isteri-isteri Nabi (untuk berjumpa tanpa tabir) dengan bapak-bapak mereka, anak-anak lelaki mereka, saudara lelaki mereka, anak lelaki dari saudara lelaki mereka, anak lelaki dari saudara mereka yang perempuan, perempuan-perempuan yang beriman dan hamba sahaya yang mereka miliki, dan bertakwalah kamu (hai isteri-isteri Nabi) kepada Allah. Sesungguhnya Allah Maha Menyaksikan segala sesuatu.” (QS. Al Ahzab: 55)

Ibnu Katsir berkata, "Ketika Allah memerintahkan wanita-wanita berhijab dari lelaki asing (bukan mahram), Dia menjelaskan bahawa (para wanita) tidak wajib berhijab dari kaum kerabat ini." Kewajipan wanita berhijab dari lelaki asing adalah termasuk menutupi wajahnya.

Kesembilan, firman Allah:

وَإِذَا سَأَلْتُمُوهُنَّ مَتَاعًا فَسْئَلُوهُنَّ مِن وَرَآءِ حِجَابٍ ذَلِكُمْ أَطْهَرُ لِقُلُوبِكُمْ وَقُلُوبِهِنَّ

“Apabila kamu meminta sesuatu (keperluan) kepada mereka (isteri-isteri Nabi), maka mintalah daripada belakang tabir. Cara yang demikian itu lebih suci bagi hatimu dan hati mereka.” (QS. Al Ahzab: 53)

Ayat ini jelas menunjukkan wanita wajib menutupi diri dari lelaki, termasuk menutup wajah, yang hikmahnya adalah lebih menjaga kesucian hati wanita dan hati lelaki. Sedangkan menjaga kesucian hati merupakan keperluan setiap manusia, iaitu tidak khusus bagi isteri-isteri Nabi shallallahu ‘alaihi wa sallam dan para sahabat saja, maka ayat ini umum, berlaku bagi para isteri Nabi shallallahu ‘alaihi wa sallam dan semua wanita mukmin. Setelah turunnya ayat ini maka Nabi shallallahu ‘alihi wa sallam menutupi isteri-isteri beliau, demikian para sahabat menutupi isteri-isteri mereka, dengan menutupi wajah, badan, dan perhiasan. (Lihat Hirasah Al-Fadhilah, hal: 46-49, karya Syaikh Bakar bin Abu Zaid, penerbit Darul 'Ashimah).

Kesepuluh, firman Allah:

يَانِسَآءَ النَّبِيِّ لَسْتُنَّ كَأَحَدٍ مِّنَ النِّسَآءِ إِنِ اتَّقَيْتُنَّ فَلاَ تَخْضَعْنَ بِالْقَوْلِ فَيَطْمَعَ الَّذِي فِي قَلْبِهِ مَرَضٌ وَقُلْنَ قَوْلاً مَّعْرُوفًا {32} وَقَرْنَ فِي بُيُوتِكُنَّ وَلاَتَبَرَّجْنَ تَبَرُّجَ الْجَاهِلِيَّةِ اْلأُوْلَى وَأَقِمْنَ الصَّلاَةَ وَءَاتِينَ الزَّكَاةَ وَأَطِعْنَ اللهَ وَرَسُولَهُ إِنَّمَا يُرِيدُ اللهُ لِيُذْهِبَ عَنكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَيْتِ وَيُطَهِّرَكُمْ تَطْهِيرًا

“Hai isteri-isteri Nabi, kamu sekalian tidaklah seperti wanita yang lain, jika kamu bertakwa. Maka janganlah kamu tunduk dalam berbicara sehingga berkeinginanlah orang yang ada penyakit dalam hatinya, dan ucapkanlah perkataan yang baik. dan hendaklah kamu tetap di rumahmu dan janganlah kamu berhias dan bertingkah laku seperti orang-orang Jahiliyah yang dahulu dan dirikanlah shalat, tunaikanlah zakat dan ta’atilah Allah dan Rasul-Nya.Sesungguhnya Allah bermaksud hendak menghilangkan dosa dari kamu, hai ahlul bait dan membersihkan kamu sebersih-bersihnya.” (QS. Al Ahzab: 32-33)

Ayat ini ditujukan kepada para isteri Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam, tetapi hukumnya mencakupi wanita mukmin, kerana sebab hikmah ini, iaitu untuk menghilangkan dosa dan membersihkan jiwa sebersih-bersihnya, juga mengenai wanita mukmin. Dari kedua ayat ini didapatkan kewajipan hijab (termasuk menutup wajah) bagi wanita dari beberapa sisi:

1. Firman Allah: "Janganlah kamu tunduk dalam berbicara" adalah larangan Allah terhadap wanita untuk berbicara secara lembut dan merdu kepada lelaki. Ini kerana hal itu akan membangkitkan syahwat zina lelaki yang diajak bicara. Tetapi seorang wanita mestilah berbicara sesuai keperluan dengan tanpa memerdukan suaranya. Larangan ini merupakan sebab-sebab untuk menjaga kemaluan, dan hal itu tidak akan sempurna kecuali dengan hijab.

2. Firman Allah: "Dan hendaklah kamu tetap di rumahmu" merupakan perintah bagi wanita untuk selalu berada di dalam rumah, menetap dan merasa tenang di dalamnya. Maka hal ini sebagai perintah untuk menutupi badan wanita di dalam rumah dari lelaki asing.

3. Firman Allah: "Dan janganlah kamu berhias dan bertingkah laku seperti orang-orang Jahiliyah yang dahulu" adalah larangan terhadap wanita dari banyak keluar dengan berhias, memakai minyak wangi dan menampakkan perhiasan dan keindahan, termasuk menampakkan wajah.

(Lihat Hirasah Al-Fadhilah, hal 39-44, karya Syaikh Bakar bin Abu Zaid, penerbit, Darul 'Ashimah).

Kesebelas, Ummu 'Athiyah berkata:

أُمِرْنَا أَنْ نُخْرِجَ الْحُيَّضَ يَوْمَ الْعِيدَيْنِ وَذَوَاتِ الْخُدُورِ فَيَشْهَدْنَ جَمَاعَةَ الْمُسْلِمِينَ وَدَعْوَتَهُمْ وَيَعْتَزِلُ الْحُيَّضُ عَنْ مُصَلَّاهُنَّ قَالَتِ امْرَأَةٌ يَا رَسُولَ اللَّهِ إِحْدَانَا لَيْسَ لَهَا جِلْبَابٌ قَالَ لِتُلْبِسْهَا صَاحِبَتُهَا مِنْ جِلْبَابِهَا

“Pada dua hari raya, kami diperintahkan untuk mengeluarkan wanita-wanita haidh dan gadis-gadis pingitan untuk menghadiri jamaah kaum muslimin dan doa mereka. Tetapi wanita-wanita haidh menjauhi tempat shalat mereka. Seorang wanita bertanya: "Wahai Rasulullah, seorang wanita di antara kami tidak memiliki jilbab (bolehkan dia keluar)?" Beliau menjawab: "Hendaklah kawannya meminjamkan jilbabnya untuk dipakai wanita tersebut."” (HR. al-Bukhari dan Muslim)

Hadits ini menunjukkan kebiasaan wanita sahabat keluar rumah memakai jilbab. Dan Rasulullah tidak mengizinkan wanita keluar rumah tanpa jilbab, walaupun dalam perkara yang diperintahkan agama. Maka hal ini menjadi dalil untuk menutupi diri. (Lihat Risalah Al Hijab, hal 15, karya Syaikh Muhammad bin Shalih Al-'Utsaimin, penerbit Darul Qasim).

Keduabelas, 'Aisyah radhiallahu ‘anha berkata:

كُنَّ نِسَاءُ الْمُؤْمِنَاتِ يَشْهَدْنَ مَعَ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ صَلَاةَ الْفَجْرِ مُتَلَفِّعَاتٍ بِمُرُوطِهِنَّ ثُمَّ يَنْقَلِبْنَ إِلَى بُيُوتِهِنَّ حِينَ يَقْضِينَ الصَّلَاةَ لَا يَعْرِفُهُنَّ أَحَدٌ مِنَ الْغَلَسِ

“Dahulu wanita-wanita mukmin biasa menghadiri shalat subuh bersama Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam, mereka menutupi tubuh mereka dengan selimut. Kemudian mereka kembali ke rumah-rumah mereka ketika telah menyelesaikan shalat. Tidak ada seorang pun mengenal mereka kerana gelap.” (HR. al-Bukhari dan Muslim)

Menutupi diri merupakan kebiasaan wanita sahabat yang merupakan teladan terbaik. Maka kita tidak boleh menyimpang dari jalan mereka itu. (Lihat Risalah Al Hijab, hal 16-17, karya Syaikh Muhammad bin Shalih Al 'Utsaimin, penerbit Darul Qasim).

Ketiga belas, Perkataan 'Aisyah: "Seandainya Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam melihat wanita-wanita (di zaman ini) apa yang kita lihat, nescaya beliau melarang para wanita ke masjid, sebagaimana Bani Israil dahulu melarang para wanita mereka." Diriwayatkan juga seperti ini dari Abdullah bin Mas'ud radhiallahu ‘anhu.

Dari riwayat ini diketahui bahawa setiap perkara yang mengakibatkan sesuatu yang berbahaya maka hal itu dilarang. Kerana membuka wajah bagi wanita akan mengakibatkan bahaya, maka terlarang. (Lihat Risalah Al Hijab, hal 17, karya Syaikh Muhammad bin Shalih Al-'Utsaimin, penerbit Darul Qasim).

Keempat belas, sabda Nabi shallallahu ‘alaihi wa sallam:

مَنْ جَرَّ ثَوْبَهُ خُيَلَاءَ لَمْ يَنْظُرِ اللَّهُ إِلَيْهِ يَوْمَ الْقِيَامَةِ فَقَالَتْ أُمُّ سَلَمَةَ فَكَيْفَ يَصْنَعْنَ النِّسَاءُ بِذُيُولِهِنَّ قَالَ يُرْخِينَ شِبْرًا فَقَالَتْ إِذًا تَنْكَشِفُ أَقْدَامُهُنَّ قَالَ فَيُرْخِينَهُ ذِرَاعًا لَا يَزِدْنَ عَلَيْهِ

“Barang siapa menyeret pakaiannya dengan sombong, Allah tidak akan melihatnya pada hari kiamat." Kemudian Ummu Salamah bertanya: "Bagaimana para wanita membuat hujung pakaian mereka?" Beliau menjawab: "Hendaklah mereka menjulurkan sejengka.l" Ummu Salamah berkata lagi: "Kalau begitu telapak kaki mereka akan tersingkap?" Beliau menjawab: "Hendaklah mereka menjulurkan sehasta, mereka tidak boleh melebihkannya." (HR. at-Tirmidzi, dan lainnya)

Hadits ini menunjukkan kewajipan menutupi telapak kaki wanita, dan hal ini sudah dikenal di kalangan wanita sahabat. Sedangkan terbukanya telapak kaki wanita tidaklah lebih berbahaya daripada terbukanya wajah dan tangan mereka, maka ini menunjukkan wajibnya menutupi wajah dan tangan wanita. (Lihat Risalah Al Hijab, hal 17-18, karya Syaikh Muhammad bin Shalih Al-'Utsaimin, penerbit Darul Qasim).

Kelima belas, sabda Nabi shallallahu ‘alaihi wa sallam:

إِذَا كَانَ عِنْدَ مُكَاتَبِ إِحْدَاكُنَّ مَا يُؤَدِّي فَلْتَحْتَجِبْ مِنْهُ

“Jika hamba mukatab (hamba yang ada perjanjian dengan tuannya bahawa dia akan merdeka jika telah membayar sejumlah wang tertentu -pen) salah seorang di antara kamu (wanita) memiliki apa yang akan dia tunaikan, maka hendaklah wanita itu berhijab (menutupi diri) darinya.” (HR. Tirmidzi dan lainnya)

Hadits ini menunjukkan kewajipan wanita berhijab (menutupi dirinya) dari lelaki asing (bukan mahram). (Lihat Risalah Al Hijab, hal 18, karya Syaikh Muhammad bin Shalih Al-'Utsaimin, penerbit Darul Qasim).

Keenam belas, 'Aisyah berkata:

كَانَ الرُّكْبَانُ يَمُرُّونَ بِنَا وَنَحْنُ مَعَ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ مُحْرِمَاتٌ فَإِذَا حَاذَوْا بِنَا سَدَلَتْ إِحْدَانَا جِلْبَابَهَا مِنْ رَأْسِهَا عَلَى وَجْهِهَا فَإِذَا جَاوَزُونَا كَشَفْنَاهُ

“Para penunggang kenderaan biasa melewati kami, di saat kami (para wanita) berihram bersama-sama Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam. Maka jika mereka mendekati kami, salah seorang di antara kami menurunkan jilbabnya dari kepalanya pada wajahnya. Jika mereka telah melewati kami, kami membuka wajah.” (HR. Ahmad, Abu Dawud, Ibnu Majah dan lain-lain)

Wanita yang ihram dilarang memakai penutup wajah dan sarung tangan sebagaimana disebutkan di dalam Shahihain (Shahih al-Bukhari dan Shahih Muslim). Sehingga kebanyakan ulama berpendapat, wanita yang ihram wajib membuka wajah dan tangannya. Sedangkan yang wajib tidaklah dapat dilawan kecuali dengan yang wajib pula. Maka kalau bukan kerana kewajipan menutup wajah bagi wanita, nescaya tidak boleh meninggalkan kewajipan ini (yakni membuka wajah bagi wanita yang ihram). (Lihat Risalah Al Hijab, hal 18-19, karya Syaikh Muhammad bin Shalih Al-'Utsaimin, penerbit Darul Qasim).

Ketujuh belas, Asma' binti Abi Bakar berkata: "Kami menutupi wajah kami dari lelaki, dan kami menyisiri rambut sebelum itu di saat ihram." (HR. Ibnu Khuzaimah dan Al-Hakim. Al-Hakim berkata: "Shahih berdasarkan syarat Bukhari dan Muslim", dan disepakati oleh Adz-Dzahabi)

Ini menunjukkan bahawa menutup wajah wanita sudah merupakan kebiasaan para wanita sahabat. (Lihat Hirasah Al-Fadhilah, hal 68-69, karya Syaikh Bakar bin Abu Zaid, penerbit Darul 'Ashimah).

Kelapan belas, 'Aisyah berkata:

لَمَّا نَزَلَتْ هَذِهِ الْآيَةُ ( وَلْيَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلَى جُيُوبِهِنَّ ) أَخَذْنَ أُزْرَهُنَّ فَشَقَّقْنَهَا مِنْ قِبَلِ الْحَوَاشِي فَاخْتَمَرْنَ بِهَا

“Mudah-mudahan Allah merahmati wanita-wanita Muhajirin yang pertama-tama, ketika turun ayat ini: "Dan hendaklah mereka menutupkan kain tudung ke dada (dan leher) mereka." (QS. Al Ahzab: 31), mereka merobek selimut mereka lalu mereka bertudung dengannya." (HR. Bukhari, Abu Dawud, Ibnu Jarir, dan lainnya)

Ibnu Hajar berkata (Fathul Bari 8/490): "Perkataan: lalu mereka bertudung dengannya" maksudnya mereka menutupi wajah mereka." (Lihat Hirasah Al-Fadhilah, hal 69, karya Syaikh Bakar bin Abu Zaid, penerbit Darul 'Ashimah).

Kesembilan belas, Dari Urwah bin Zubair:

عَنْ عَائِشَةَ أَنَّ أَفْلَحَ أَخَا أَبِي الْقُعَيْسِ جَاءَ يَسْتَأْذِنُ عَلَيْهَا وَهُوَ عَمُّهَا مِنَ الرَّضَاعَةِ بَعْدَ أَنْ نَزَلَ الْحِجَابُ فَأَبَيْتُ أَنْ آذَنَ لَهُ فَلَمَّا جَاءَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ أَخْبَرْتُهُ بِالَّذِي صَنَعْتُ فَأَمَرَنِي أَنْ آذَنَ لَهُ

Dari 'Aisyah bahawa Aflah saudara Abul Qu'eis, pakcik Aisyah daripada penyusuan, datang minta izin untuk menemuinya setelah turun ayat hijab. 'Aisyah berkata: "Maka aku tidak mau memberinya izin kepadanya. Ketika Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam telah datang maka aku memberitahukan apa yang telah aku lakukan, maka beliau memerintahkanku agar memberi izin kepadanya.” (HR. al-Bukhari dan lainnya)

Ibnu Hajar berkata (Fathul Bari 9/152): "Dalam hadits ini terdapat dalil kewajipan wanita menutupi diri daripada lelaki asing."

Kedua puluh, sabda Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam:

الْمَرْأَةُ عَوْرَةٌ فَإِذَا خَرَجَتِ اسْتَشْرَفَهَا الشَّيْطَانُ

“Wanita adalah aurat, jika dia keluar, syaitan akan menjadikannya indah pada pandangan lelaki.” (HR. Tirmidzi dan lainnya)

Kalau wanita adalah aurat, maka semuanya mesti ditutupi. (Lihat Hirasah Al-Fadhilah, hal 74-75, karya Syaikh Bakar bin Abu Zaid, penerbit Darul 'Ashimah).

Kedua puluh satu, sabda Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam:

إِيَّاكُمْ وَالدُّخُولَ عَلَى النِّسَاءِ فَقَالَ رَجُلٌ مِنَ الْأَنْصَارِ يَا رَسُولَ اللَّهِ أَفَرَأَيْتَ الْحَمْوَ قَالَ الْحَمْوُ الْمَوْتُ

“Janganlah kamu masuk menemui wanita-wanita." Seorang lelaki Anshar bertanya: "Wahai Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam, bagaimana pendapat Anda tentang saudara suami (bolehkah dia masuk menemui wanita, isteri saudaranya)? Beliau menjawab: "Saudara suami adalah kematian. (Yakni: lebih berbahaya dari orang lain).” (HR. al-Bukhari, Muslim, dan lainnya)

Jika masuk menemui wanita-wanita bukan mahram tidak boleh, maka menemui mereka mesti di balik tabir. Sehingga wanita wajib menutupi tubuh mereka, termasuk wajah. (Lihat Hirasah Al-Fadhilah, hal 75, karya Syaikh Bakar bin Abu Zaid, penerbit Darul 'Ashimah).

Kedua puluh dua, Perkataan 'Aisyah dalam peristiwa Haditsul Ifki:

وَقَدْ كَانَ -صَفْوَانُ بْنُ الْمُعَطَّلِ السُّلَمِيُّ ثُمَّ الذَّكْوَانِيُّ- يَرَانِي قَبْلَ أَنْ يُضْرَبَ الْحِجَابُ عَلَيَّ فَاسْتَيْقَظْتُ بِاسْتِرْجَاعِهِ حِينَ عَرَفَنِي فَخَمَّرْتُ وَجْهِي بِجِلْبَابِي

“Dia (Shawfan bin Al-Mu'athal) dahulu pernah melihatku sebelum diwajibkan hijab atasku, lalu aku terbangun kerana perkataannya: "Inna lillaahi…" ketika dia mengenaliku. Maka aku menutupi wajahku dengan jilbabku.” (HR. Muslim)

Inilah kebiasaan Ummahatul mukminin, iaitu menutupi wajah, maka hukumnya meliputi wanita mukmin secara umum sebagaimana dalam masalah hijab. (Lihat Hirasah Al-Fadhilah, hal 72, karya Syaikh Bakar bin Abu Zaid, penerbit Darul 'Ashimah).

Kedua puluh tiga, Aisyah berkata:

خَرَجَتْ سَوْدَةُ بَعْدَ مَا ضُرِبَ عَلَيْهَا الْحِجَابُ لِتَقْضِيَ حَاجَتَهَا وَكَانَتِ امْرَأَةً جَسِيمَةً تَفْرَعُ النِّسَاءَ جِسْمًا لَا تَخْفَى عَلَى مَنْ يَعْرِفُهَا فَرَآهَا عُمَرُ بْنُ الْخَطَّابِ فَقَالَ يَا سَوْدَةُ وَاللَّهِ مَا تَخْفَيْنَ عَلَيْنَا فَانْظُرِي كَيْفَ تَخْرُجِينَ

“Setelah diwajibkan hijab pada Saudah, dia keluar (rumah) untuk menunaikan hajatnya, dia adalah seorang wanita yang besar (dalam riwayat lain: tinggi), tubuhnya melebihi wanita-wanita lainnya, tidak samar bagi orang yang mengenalnya. Lalu Umar melihatnya, kemudian berkata: "Hai Saudah, demi Allah engkau tidaklah tersembunyi bagi kami, perhatikanlah bagaimana engkau keluar!” (HR. Muslim)

Ini kerana Umar mengetahui Saudah dengan tinggi dan besarnya, maka ini menunjukkan wajahnya tertutup. (Lihat Jami Ahkamin Nisa' IV/486, karya Syaikh Mushthafa Al-Adawi).

Kedua puluh empat, terjadinya ijma' tentang kewajipan wanita untuk selalu menetap di rumah dan tidak keluar kecuali jika ada keperluan, dan tentang wanita tidak keluar rumah dan lewat di hadapan lelaki kecuali dengan berhijab (menutupi diri) dan menutup wajah. Ijma' ini dinukilkan oleh Al-Hafizh Ibnu Abdil Barr, Imam Nawawi, Syaikhul Islam Ibnu Taimiyah, dan lainnya. (Lihat Hirasah Al-Fadhilah, hal 38, karya Syaikh Bakar bin Abu Zaid, penerbit Darul 'Ashimah).

Kedua puluh lima, banyaknya kerosakan yang ditimbulkan oleh terbukanya wajah wanita. Seperti wanita akan menghiasi wajahnya sehingga mengundang berbagai kerosakan; hilangnya rasa malu dari wanita; tergodanya lelaki; percampuran lelaki dengan wanita; dan lain-lainnya. (Lihat Risalah Al Hijab, hal 20-24, karya Syaikh Muhammad bin Shalih Al-'Utsaimin, penerbit Darul Qasim).

Kedua puluh enam, bantahan terhadap dalil-dalil yang membolehkan wanita membuka wajah secara ringkas:

1. Dalil-dalilnya shahih dan jelas penunjukan dalilnya. Tetapi dalil-dalil itu telah mansukh (dihapus hukumnya) dengan ayat yang mewajibkan hijab yang turun pada tahun 5 H, atau itu dilakukan oleh wanita tua yang tidak wajib berhijab, atau di hadapan anak kecil yang belum tahu aurat wanita.

2. Dalil-dalilnya shahih tetapi tidak jelas penunjukan dalilnya. Sehingga tidak kuat melawan dalil-dalil yang mewajibkan wanita menutup wajahnya. Sedangkan yang wajib adalah mengembalikan dalil-dalil mutasyabih (maknanya tidak pasti) kepada yang muhkam (maknanya pasti).

3. Dalil-dalilnya jelas penunjukan dalilnya tetapi tidak shahih, sehingga tidak dapat diterima.

(Lihat Hirasah Al-Fadhilah, hal 82-83, karya Syaikh Bakar bin Abu Zaid, penerbit Darul 'Ashimah).

Ringkasan Dalil-Dalil di Atas

Inilah ringkasan dalil-dalil para ulama yang mewajibkan hijab. Jika disimpulkan dalil-dalil itu, maka dapat dikelompokkan pada beberapa point:

1. Menjaga kemaluan hukumnya wajib, sedangkan menutup wajah termasuk jalan untuk menjaga kemaluan, sehingga hukumnya juga wajib.
2. Perintah Allah dan Rasul-Nya kepada wanita untuk berhijab (menutupi diri) dari lelaki selain mahramnya. Perintah hijab ini meliputi menutup wajah.
3. Perintah Allah dan Rasul-Nya kepada wanita untuk memakai jilbab. Jilbab ini meliputi menutup wajah.
4. Perintah Allah kepada wanita untuk menutupi perhiasannya, ini mencakup menutupi wajah.
5. Ijma yang mereka nukilkan.
6. Qiyas. Iaitu kalau wanita wajib menutupi telapak kakinya, lehernya, dan lainnya kerana dikhuatirkan akan menimbulkan godaan, maka menutup wajah wanita lebih wajib.
7. Kebiasaan para wanita sahabat, termasuk Ummahatul mukminin, menutupi wajah mereka.

Di Antara Ulama Zaman Ini yang Mewajibkan Purdah (Purdah)

Di antara para ulama zaman ini yang menguatkan pendapat ini adalah: Syaikh Muhammad As-Sinqithi, Syaikh Abdul Aziz bin Baz, Syaikh Muhammad bin Shalih Al-Utsaimin, Syaikh Abdullah bin Jarullah bin Ibrahim Al-Jarullah, Syaikh Bakr Abu Zaid, Syaikh Mushthafa Al-Adawi dan para ulama lainnya. Inilah sedikit penjelasan tentang dalil-dalil para ulama yang mewajibkan purdah (menutup wajah) bagi wanita. Selanjutnya akan kita sampaikan dalil-dalil para ulama yang tidak mewajibkan purdah.

Pada edisi yang lalu telah kita sampaikan dalil-dalil para ulama yang mewajibkan purdah bagi wanita. Sekarang -insya Allah- akan disampaikan dalil-dalil para ulama yang tidak mewajibkannya.

Bagaimana dalil yang tidak mewajibkan? Ikuti siri II pula