Thursday, 15 October 2009

SOAL JAWAP KEMUSYKILAN AGAMA DARI BLOG USTAZ MUHAMMAD ABDULLAH...

Jawapan Pada Persoalan 75

Alhamdulillah, kesempatan yang ada ini, dapat kita berkongsi jawapan pada permasalahan yang diutarakan

Guest bagaimana cara sya nak bertaubat 2009-10-12 2:08 AM

Bermula dengan penyesalan kepada ucapan istighfar dan ubah diri

Guest sim ustaz semsa sya melahirkan ank bongsu melalui pembedahan doktor menyarankan mengikat peranakan krna wktu itu usia sya dah 40 lbh adakah berdosa 2009-10-12 2:07 AM

Tidak atas sebab perubatan

Q Ustz saya mempunyai sakit kancer, apakah hukum sama berkahwin, Sedangkan wanita itu hendak berkahwin dengan saya...tlg ustaz sy dlm keadaan serba sala 2009-10-12 12:23 AM

Boleh

PemeliharaAgama Assalamualaikum ustaz.benarkah lamanya masa sujud akhir sunat hajat bergantung kepada lamanya kita baca surah semasa berdiri rakaat pertama? 2009-10-11 3:57 PM

Seafdhalnya

SYM Bersyukur kepada Allah, dimana blog ustaz ini banyak membimbing saya. Terima kasih ustaz. 2009-10-11 3:42 PM

Saya hanya menyampaikan dan menjalankan tugas..

jiden d kemaluan sya ada lubang2 kcil bekas jahitan semasa khatan.agk sukar apabila mndi junub.kna picit2 dlu kaws.tu..bru kna air.mcmana tu ustaz. 2009-10-11 11:39 AM

jangan putus asa, teruskan picit, sebab syarat mandi wajib ialah mengalir air pada seluruh anggota badan

ina nurse hukum suka ckp unsur2 lucah dgn member sekerja lelaki pompuan.tp x de pun niat nk buat benda x elok.cma gurau jer.camner tu ustaz 2009-10-11 11:35 AM

paling rendah makruh, boleh jatuh sampai haram. Kita mungkin tak ada apa-apa, kalau orang ada apa-apa, kita kena tanggung nanti

abu ustaz.betul ke ada org yg lambat kawen d sebab kan oleh ilmu pelalau.boleh atau tidak jumpa bomoh. 2009-10-11 11:32 AM

sembahyang hajat dan jangan jumpa bomoh

pak wahab laman e ustaz tu baguih tp kurang menarik .x de pun soaljawap agama. 2009-10-11 11:30 AM

kena cadangkan pada Ustaz Roslan, empunya blog tu..

tou adakah sah mandi wajib kita kalau tidak membaca doa 2009-10-11 11:26 AM

sah, doa bukan rukun, jangan tak niat..

intan salam. Ustaz..nak tanya pasal muhrim. hubungan anak perempuan saya dan saya dgn sepupu suami. 2009-10-12 6:17 AM

bukan mahram

SALSA Apa yg perlu saya lakukan sekiranya saya dihadiahkan dgn makanan yg shubhat sama ada beri pada orang kafir @ buang saja 2009-10-12 5:50 AM

Bagi pada orang kafir lain

Guest tolong email handphone ust ke email ana mail - kawan lama yusri mohamad 2009-10-12 4:34 AM

Hubungi PA al-Ijabah Ustaz Muhamad Zamhari 012-3018369

SALSA Berapakah umur paling awal seorang kanak2 lelaki itu boleh menjadi imam solat kepada orang2 dewasa 2009-10-12 4:17 AM

Mumayyiz dan ada kematangan, sekitar 10 dah boleh dah

Guest adakah doa ibu dan anak akan smpai kpd org meningal dgn bunuh diri 2009-10-12 2:11 AM

Sampai

SYM Apakah yang dimaksudkan dengan shariah? 2009-10-12 3:00 PM

Peraturan yang diturunkan Allah

SYM Apakah hukum meelabur dalam Unit trust berlandaskan shariah?. 2009-10-12 2:59 PM

Harus

Guest Org cina dh peluk islam, ziarah ibunya yg belum peluk islam. Apakah hukum mkn guna perkakas dirumah itu? 2009-10-12 8:18 AM

Jika yakin, ia digunakan untuk masak bernajis mugallazah, maka tak boleh guna, kalau tak yakin, maka syubhat, elok, beli lain dan sediakan khas di rumah ibu

tonet, Salam Ust Lps solat, sy selalu mdoakan agar anak sy jadik ank yg soleh, suka tlg org n baik mcm ust.... Amin 2009-10-12 7:54 AM

biar baik macam Nabi..

tonet, Salam Ust Ust sek Agama kat mn ek d JB? Sy nak htr ank kat c2 le.. Mudah2an x jadik mcm ust, tp baik mcm ust dah memadai.... 2009-10-12 7:51 AM

di Sunway, mana-mana pun boleh kak, janji sekolah agama.

Kak Nor Benarkah kerja sbg model fesyen yg x menutup aurat (llk @ p'puan) di depan khalayak antara pk'jaan yg dilaknat Allah? 2009-10-13 4:05 AM

Semua yang berdosa memang terlaknat

Guest salam ustz,sy mgndg akhr2 ini sy slalu mmpi jmpa nabi muhammad saw tp dpt lht bgnda dr blkg shj, xpun sy mmpi brada d mekah, apa tndanya ustz? oleh krn mmpi trlalu krp sy hairan n rs x lyk nk mmpi baik mcm tu,gguan syaitan ke ustz?sy dh smpai bln. 2009-10-13 1:27 AM

Barang kali anak itu ada kelebihannya, barang siapa bermimpi Nabi bermakna dia bertemu sungguh kerana syaitan tidak akan dapat menyerupai Nabi

Guest salam ustz,jk azan dlaumgkn tp ank kcil mahu myusu mana yg prlu di dahulukn? 2009-10-13 1:25 AM

Jika waktu masih panjang, dulukan susu anak

Guest salam ust,klu ank brzina adakah mak bapak trt bdosa sama sbb x didik agm btl2?ahli kluarga lain? 2009-10-13 1:24 AM

Dosa kalau biarkan, kalau tahu dah tegur, maka terlepas

darling05 Salam Ustaz, Sudah terlalu lama rasanya ustaz tidak hadir di sini, saya doakan ustaz dan keluarga semuanya sihat dan sejahtera, 2009-10-13 1:01 AM

Ye, agak sibuk akhir ini

Guest Suami adik mengaku dia syiah. Minta fasakh kes ditolak apa patut kami buat. Masalahnya suami adik adalah pengajar ajaran syiah. 2009-10-12 10:34 PM

Doakanlah..

Guest Saya ada terjemahan ayat tapi tak tahu surah apa. Ya Allah tetapkanlah dia (anakku) dan jadikanlah dia penunjuk jalan dan mendapat petunjuk 2009-10-12 10:30 PM

Saya tak perasan pula..

Guest Assalamualaikum w.b.t .Bagaimana kita mahu membezakan antara ahli sunnah waljamaah dengan mereka yang memegang mazhab syiah , khawarij ? Apa status mereka , kerana mereka mengamalkan ajaran sesat ? Bagi syiah dan lain-lain ...2009-10-12 6:28 PM

Bagi kita sebagai individu, hindarkan. Status mereka, biar Allah tentukan. JIka kita sebagai pemerintah, maka kena bendung.


shah paladin ora peduli siah,sunni,LDII,DDII,darul islam,NII,MD,NU,jamaah tablig,DLL,yang penting perang..perang N perang.Tapi perang2an dalam AOE2 the Conqueros 2009-10-13 2:17 PM

albar syiah dahulu kan ahlul bait..salah kah? 2009-10-13 6:53 AM

Guest senang kan nak buat orang mcm2 2009-10-13 2:49 PM

Guest Slm, Ustz bukalah akaun MBB utk Yayasan Al Ijabah, spy senang transfer guna Mayban2U 2009-10-13 1:52 PM

SJ ye betul. Akaun Maybank ni penting la. 2009-10-13 2:03 PM

insyaAllah, sedang diusahakan

Ust.Roslan Salam, sila ziarahi blog e-Ustaz..terima kasih.. 2009-10-13 9:15 AM

Salam ziarah

zul pasai aper syiah solat pkai batu kcil ustaz?sunnah jgak ke?tpt khalifah harun tu ada org ziarah jga ke ustaz 2009-10-13 6:51 AM

Wallahualam

salem apakah imam2 syiah itu ajar spaya suruh benci sahabat..khlifah harun arrasyid tu syiah jgak ker ustaz 2009-10-13 6:48 AM

Wallahu alam, setahu saya tidak, Khalifah Harun tidak syiah, dia baik dengan Imam Reza.

ubai apakah kategori bg jammah tabligh..ada org kta sesat..pembawa bidaah..dan mcm2.betul ker ustaz 2009-10-13 6:46 AM

jangan ikut pandangan orang yang suka salahkan orang lain, selagi akidah betul, ajak bersatu

Anggerikdesa Salam Ustaz..Sy ada download bacaan ayat suci ke dlm tel.bimbit.nak tahu adakah berdosa sekiranya kita bawa masuk tel. tu ke dalam tandas. 2009-10-13 4:43 AM

Tidak sebab ia tidak ada syiar sebuah al-Quran

lbfctpah salam..ketika solat pergelangan tangan (jari2 hingga ke pergelangan) dikira aurat 2009-10-13 7:07 PM

ye

selipar jopun salam ustaz, bes baca catatan n pnglman ustaz 2009-10-13 6:09 PM

terima kasih

PemeliharaAdDeen Assalamualaikum.ustaz,dalam solat,adakah sunat hukumnya membaca surah yg lagi panjang pada rakaat pertama berbanding rakaat kedua? atau sebaliknya? 2009-10-13 5:34 PM

Rakaat kedua akan lebih ringkas dari rakaat pertama

rramlee Assalamualaikum Ustaz, Assalamualaikum Ustaz, Saya telah mendengar beberapa ulusan didalam siaran "Tanyalah Ustaz" di TV9 perihal haramnya perniagaan Forex ini. Izinkan saya bertanya perihal pengharamannya dengan persoalan saya yang agak panjang ini. Saya telah menceburi bidang ini sudah beberapa tahun sebagai status pedagang atau 'Trader' dan telah mendalaminya secara ilmiah sehingga mempunyai Ijazah serta sedang mempertimbankan melanjutkan pelajaran ilmu tersebut ke tahap kedoktoran (Phd). Didalam pengalaman saya, urus niaga pertukaran matawang tersebut memerlukan kemahiran teknikal perihal perniagaan pertukaran matawang yang melibatkan analisis carta-carta, pengetahuan ekonomi global dan penyelidikan. Ianya satu bidang ilmu yang mana sekiranya saya, sebagai rakyat Malaysia secara khususnya dan sebagai seorang Islam secara amnya, tidak mendalaminya maka perniagaan pertukaran matawang ini akan dikuasai oleh orang-orang barat sahaja dan bagaimanakah percaturan matawang Malaysia dan juga matawang negara-negara Arab yang hanya akan terdedah kepada spekulasi walhal kita boleh membendungnya. Inilah yang berlaku bila George Soros menhancurkan ekonomi Malaysia pada tahun 1998-1999 yang lalu. Kerajaan Malaysia terpaksa bertindak dengan 'pegging' satu teknik untuk melawan 'hedging' yang hanya diketahui oleh pakar kewangan. Saya ulang perkataan PAKAR, yang memerlukan ilmu Malah kita telah berjaya melahirkan sistem kewangan Islam hasil daripada pengetahuan sistem perbankan kotemperari. Forex juga didalam pembelajaran ilmiah saya boleh dilakukan secara Islamiah dengan meletakkan Rial bebas dari spekulasi dan menjadi matawang Umat Islam yang sejagat sekiranya umat Islam yang sejagat sekiranya umat Islam itu sendiri mahir didalam selok belok perniagaan pertukuran matawang tersebut. Inilah yang berlaku kepada negeri-negeri Eropah yang bersatu lalu ditubuhkan matawang Euro, satu denominasi (denomination) umum. Insuran Takaful sendiri bukankah bermulanya dari sistem insuran kotemporari dan diubah dengan mengeluarkan komponen-komponen riba, shubahah/hayat dsb bersesuai dengan kehendak fikah dan hukum hakam Islam? Saya tidak nampak unsur pertaruhan atau perjudian dengan adanya analisis teknikal yang menterjemahkan keadaan pasaran yang sebenar ditambah dengan adanya analisis teknikal yang menterjemahkan keadaan pasaran yang sebenar ditambah dengan internet yang memberikan aliran matawang tersebut secara 'on line' Bagaimana pula sekiranya kita ambil kira pemegangan sesuatu yang fizikal contohnya kita beli matawang misalnya 1 Dollar Amerika pada kadar RM3.50 dari Pengurup Matawang dan simpan dirumah. Lalu menjualnya kembali kepada Pengurup Matawang tersebut bila harga matawang tersebut menjadi RM3.80. Adakah Adakah itu haram? Bukankah Forex juga begitu iaitu kita membeli lot-lot kontrak matawang tersebut untuk diperniagakan cuma melalui sistem internet komunikasinya dipermudahkan? Bukankah urusan perniagaan pertukaran matawang tersebut bukan sahaja diperniagakan oleh Bank-bank di Malaysia malah secara on line menerusi Internet. Adakah perniagaan pasaran saham kita juga haram dengan adanya kaunter-kaunter saham yang berlandaskan perniagaan Islam. Malah Forex ini adalah perniagaan yang baru diliberalsasikan pada tahun 1990an dan tak lama lagi akan menjadi seperti pasaran saham yang mana pedagang-pedagang atau traders yang terdiri daripada orang-orang awam yang akan bertambah bilangannya dengan banyak sekali? Di Indonesia umpanya, saya agak terkejut bukan sahaja orang-orang awam yang menjadi pedagang-pedagang matawang malah banyak yayasan-yayasan atau disamping ada juga orang-orang alim seperti Tuk Imam dan pendakwah turut melabur didalam Forex malah melalui broker-broker. Bila saya tanyakan mereka, mereka menjawab yang alim ulamak Malaysia telah salah takrifkan urusan perniagaan tersebut semata-mata tiada 'akad'. Mereka juga mempersoalkan yang berlaku didalam Majilis Fatwa kita perihal perkara-perkara yang sepatutnya haram yang tidak 'diitijimakkan' dengan sewajarnya seperti contoh palet-palet makanan haiwan yang mempunyai darah babi dsb Banyak lagi persoalan-persoalan yang ingin saya kemukakan tapi untuk kesempatan waktu hanya ini buat permulaan dan saya masih mencari lunas-lunas hadith dsb bukan untuk menegakkan benang yang basah tetapi untuk kepastian yang nyata. Diharap dapatlah Ustaz memberikan pandangan. Sekian, wassalam

Ustaz mana yang kata haram secara mutlak di program tu? Nanti saya tanya balik dia orang.

Mengenai forex, ia telah banyak dibahaskan. Saya tak mahu mengulangi perbahasan yang panjang ini. Boleh rujuk blog sahabat saya, Ustaz Zaharuddin. Beliau ternyata banyak berminat membahaskan isu-isu seperti ini.

zul utz, macam mana nak buat sujud syukur? 2009-10-14 4:45 AM

niat sujud syukur, menghadap kiblat, sebaiknya ada wuduk, di dalam sujud ada bacaannya, jika tak tahu ucapkan alhamdulillah banyak-banyak

tonet, Salam Ust Sy d jangka akan b'angkat ke Tanah Suci Meca pd ±blh April 2010. Ada x doa khusus supaya ank sy yg b'usia 3th x mhadapi prblm sewaktu sy tinggalkannya 2009-10-14 3:49 AM

banyakkan hadiah fatihah padanya

zai_isma Assalammualikum...ustaz, boleh/tidak kalu kita hendak menjadi bahagian tepi kain ihram... sebabnya kebanyakkan kain ihram yang di jual ada lebihan benang di bahagian tepi.. 2009-10-14 3:35 AM

saya rasa menjadi tu, menjahit kot, kalau nak jahit, biarkan dia begitu kerana kita tidak dibenarkan memakai pakaian berjahit. Walaupun takrifan berjahit itu bermakna bersambung, tapi elok tak payah buat..

Anggerikdesa Ustaz betul ke kalau wanita yg putus haid dh bercerai(hidup) dgn suaminya , dia tak boleh kawin lg..camna 2 ustaz.Ada ustaz yg bg ceramah cakap begitu 2009-10-14 2:04 AM

Tak betul

Anggerikdesa Salam ustaz..apakah hukum bersalaman dgn sepupu lelaki sebelah bapa,ada yg kata boleh.dan adakah beliau boleh menjadi wali sy kalau tiada wali lain sy keliru sikit dgn bab2 salam ni..tima kasih ustaz2009-10-14 1:59 AM

Kalau seputar keluarga dan tidak timbul nafsu, ada pendangan yang membolehkan terutama jika mereka dari golongan yang tua, tapi wudhuk tetap batal. Bagi saya, elok hindarkan.

Dia tidak boleh jadi wali kita..

siti alloyah Solat subuh wajib baca doa qunut tak? 2009-10-14 1:53 AM

sunat

darling05 Alhamdullilah, Akhirnya ustaz dapat meluangkan masa untk kami disini mengetahui perkembangan ustaz. Apa2 pun Ustaz, kami sentiasa mendoakan segala usha yg ustaz dn rakan2 usahakan mendapat keberkatan dari Nya 2009-10-14 1:37 AM

Amin…

Guest Assalammualaikum ustaz,harap ustaz boleh beri doa yg ustaz baca pada akhir rancangan tanyalah ustaz.. 2009-10-14 5:58 PM

insyaAllah

Ahmad Assalammualaikum ustaz,minta ustaz beri doa yg ustaz baca pd akhir rancangan tnyalh ustaz,ingin dijadikan amalan waktu mengerjakan Haji insyaAllah 2009-10-14 5:56 PM

insyaAllah

matrempitbaik ust, sye bw motor.mse tgh nyelit celah2 kreta (jam), sy tlnggar side miror 1 kete ni. xsngaje.tp sbb tkut, sy trus pcut. tp pastu rse bsalah sgt. nak nak mintak maaf cm mustahil jmpe pmilik kete tu. adkh sye dikire mnzalimi org tu? adkh akn trampun dosa sye dgn org tu? huhu..2009-10-14 2:58 PM

taubat dan janji jangan buat lagi, semoga Allah mengampunimu. Jika sedekah niatkan untuk orang yang kita terambil hak.

al-mizan boleh ustaz tuliskan doa dalam bhs melayu ketika ending rancangan tanyalah ustaz? 2009-10-14 2:56 PM

doa tu, doa biasa aje, dalam bahasa Arab yang saya terjemahkan. Tapi insyaAllah, nanti saya tuliskan

Guest Slm, bagaimana nak pujuk hati spy redha & ikhlas. 2009-10-14 2:40 PM

Tanamkan “Semua perkara ada hikmahnya”

len apa makna mimpi berzina sdgn telah berkahwin? 2009-10-14 2:16 PM

hati ada harap membuat sesuatu yang kita tak pasti betul atau tidak

zul utz, apa hukumnya klu suami menghisap susu isteri sampai kenyang? 2009-10-14 12:21 PM

tak ada apa-apa cuma, tanya dia, dulu kurang minum susu mak dia ke? kesian kat anak tu, belikan dia susu lainlah...

Anggerikdesa Sy tlh memberi wang zakat kpd saudara yg masih blajar sdagkn dia masih ada bapa.sah tak zakat tsbt 2009-10-14 6:08 AM

Boleh sebab dia asnaf fisabilillah

Hanim Shaha Salam Utz Bapa sy meninggal 7 ramadhan. 1 hgg 6 ramdhan bapa sakit kuat. Tak puasa. Perlu digantikan? 2009-10-14 5:54 AM

Tak perlu, hanya fidyah.

mas salam ustaz, membaca terjemahan al quran sama ke pahalnya dengan membaca al quran 2009-10-15 5:51 AM

lebih besar baca al-Quran

Kak Nor Ust, biasanya amalan rasuah dikaitkan dgn glgn yg b'gaji kecil. Tapi skrg yg b'pgkat & jw'tan tinggi pun trlibt. Adakah sbb iman x kuat @ nafsu, Ust.? 2009-10-15 4:41 AM

Kedua-duanya

no name salam ustaz...sye ade dpt msg plex kt dlm myspace sye...die ckp klu sye x anta msg ni kt 15 org nanti sye kne bunuh...bleh pecaye ke msg ni??? 2009-10-15 2:27 AM

Tak boleh

kaksu slm.ustz klu secara tidak sengaja kita zikir didlm hati ketika ditandas..apakah hukumnya. 2009-10-15 1:44 AM

Tak sengaja tak apa

Guest68 Ustaz, minta halalkan saya copy cerita ustaz pasal penyembah api untuk sebaran kepada kawan-kawan, 2009-10-15 1:05 AM

Ok

BARD Ust,apa hukum wanita melawat kubur? 2009-10-15 12:28 AM

Harus jika jaga jangan sampai bercampur lelaki dan perempuan bukan mahram

BARD UST,bolehkah pegang quran&baca@pegang shj tanpa wuduk?ada dalil yang berkaitan? 2009-10-15 12:24 AM

Kena bersuci, disebut di dalam surah al-Waqiah

BARD UST,adakah semasa raya qurban ada bahagian untuk akikah dimasjid yg boleh saya sertai?apa beza korban dan akikah? 2009-10-15 12:19 AM

Afdalnya jangan dicampur

BARD UST,adakah akikah mesti dimasak dan dijamu@boleh diagih daging mentah shj?akikah untuk orang fakir mskin@sesiapa shj? 2009-10-15 12:13 AM

Diagih mentah pun boleh, dimasak itu afdalnya

Guest nak tahu tentang syiah.adkah golongan ini sesat@kafir@murtad atau macamane?

Mengikut guru kami, tersasar dari landasan sebenar, menghukum sebagai kafir, murtad dan sebagainya adalah kerja majlis fatwa dan mahkamah syariah.

Guest Ustaz, apa hukumnya jika kita beli dan makan beras yang sememangnya kita ketahui ianya beras diseludup(elak cukai) 2009-10-15 11:02 AM

Syubhat

nurliyana: assalamualaikum ustaz..adakah hukumnya mengumpat jika ade seseorg meluahkan perasaan kpda sy dan menceritakan keburukan org laen kpd sy..??terima ksih 2009-10-15 10:42 AM

berikan jalan keluar dan nasihat, tidak dikatakan mengumpat untuk mencari jalan penyelesaian

a'in salam ustaz,adakah dosa terbesar antara dosa besar dan dakah terampun dosa tersebut 2009-10-15 8:30 AM

syirik dan selagi mana belum tutup mata, selagi itu pintu ampunan masih terbuka

a'in salam ustaz,seseorg itu ada keaiban pd dirinya yg ketara adakah dikira uzur sharie2009-10-15 8:28 AM

saya tidak memahami soalan A’in ni, Tanya balik dan detailkan

liza salam ustaz,kalau keje saya dah settle utk hari ni,boleh x saya masuk internet cthnya baca blog2 seperti ustaz ni? maksud saya,saya masih dlm waktu keje tp keje dh settle,boleh ke buat bendayg selain keje?2009-10-15 7:53 AM

kalau kita dibayar gaji untuk tugasan itu semata-mata, dah tamat, dah kira bebas. Seeloknya, terus terang dan lafazkan pada majikan. Islam itu mempunyai lafaz-lafaz yang jelas

nur_izaiti salam ustaz, betul ke menconteng tgn dgn inai perbuatan 2 menyerupai tatu dan dilaknat oleh Allah?? pakai inai xpe ke? tp x menconteng belakang tgn.. 2009-10-15 7:35 AM

sebenarnya, ia adalah amalan orang Arab. Ketika ada sesetengah fatwa bahawa belakang tangan itu adalah aurat, Maka mereka menconteng di belakang tangan untuk menutup warna kulit sebenar.

doraemon ustz,ada doa utk diamalkn supaya beristiqamah dlm sesuatu perkara? 2009-10-15 7:16 AM

banyakkan selawat

mas salam ustaz, selain surah al-alaa boleh kita membca surah lain pada solat sunat witir 2009-10-15 6:39 AM

boleh

Wallahualam

Semoga menepati kehendak soalan. Jika masih kesamaran, bolehlah bertanya lagi.

“pertanyaan, kunci pengetahuan”

Al-Fakir Ila Rabbihi
Muhamad bin Abdullah
Danau Toba, Indonesia
15 Oktober 09 jam 8.40 malam

5 comments:

shahrin said...

assalamualaikum ustaz, ibu saya ingin meminta ustaz membuat solat hajat. bagaimana saya nak menghubungi ustaz untuk membuat temujanji. terima kasih. dr shahrin

hamimah nor ismail said...

Assalamualaikum ustaz,

Adakah dosa seorang isteri terhadap suaminya terhapus bila suaminya telah mengampunkan dosa isteri sebelum suaminya meninggal dunia.

aida awin said...

assalamualaikum ustaz. anak lelaki sy berusia 15 thn dn payah mendengar nasihat..semakin kasar dan melawan cakap sy.dh mula hisap rokok atas desakan kawan2nya. ada x sebarang doa untuk anak sy amalkan supaya dia dapat berhenti hisap rokok?

ImanNik said...

Suami sy tlh bcerai dgn isteri pertama dah 5 tahun tp masih belum bdaftar krn ikut pmintaan jandanya.suami ikut krn nak jaga ati anak2 yg dah dewasa(1 d U & 1 br kawin) kdg2 suami sy tido d umah jandanya kalau dia ada kerja d convince sy nothing happen.sy cuba nasihat suami tp slalu bakhir dgn ptengkaran & sy yg slalu mngalah.sy & suami keja negeri lain2 & cuma bjumpa ujung minggu tp kalau anaknya pulang mlawat, mmg sy yg mengalah.tlalu byk terms & condition yg sy tpaksa ikut krn nsk jaga hati suami

Unknown said...

Noriza Othman

Assalamualaikum Ustaz, mohon sedikit penjelasan tentang hukum dan tips untuk permasaalaha berikut......... Berlaku sedikit selisih faham antara saya dan kakak dimana mengakibatkan masing2 menjauhkan diri. Senarionya adalah disebabkan kakak tidak suka kedua ibu bapa menjaga anak saya ketika saya pergi bekerja. Untuk makluman Ustaz, segala urusan perbelanjaan kedua ibu bapa adalah ditanggung oleh saya dan disebabkan pendapatan yg cukup2, saya terpaksa menghantar anak untuk dijaga oleh kedua ibu bapa sebab saya tidak mampu untuk mengupah penjaga dan menyara kedua ibu bapa sekaligus. Disebabkan krisis ini, anak2 kami menjadi mangsa keadaan. Saya selalu merindui anak2 saudara yg sebelum ini mmg rapat dgn keluarga saya. Saya juga mengambil jln untuk menjauhkan anak saya dari keluarga kakak.

Saya juga sentiasa berdoa semoga Allah memberi saya ilham untuk menguraikan kekusutan ini. Saya akan menangis terisak-isak apabila rindukan anak2 saudara.

Kedua ibu bapa telah meminta saya mengalah dlm hal ini tetapi hati saya belum lagi terbuka untuk berbuat demikian. Suami juga turut tawar hati diatas kejadian ini.


Mohon Ustaz berikan hukum serta advice untuk menguraikan masaalah ini....

Wassalam.